ויסות חושי אצל ילדים ותינוקות: אבחון, וטיפול בתת רגישות חושית

מאת צוות הורים.נט
מאת צוות הורים.נט
הם נראים שקטים ומופנמים, ולכן מאוד נוחים בגן או בבית הספר. אלה ילדים עם תת רגישות חושית אשר לא מושכים תשומת לב כמו ילדים בקצה השני של הטווח, ילדים עם רגישות יתר. הם אכן קלים יותר לטיפול מבחינה התנהגותית אך חשוב לשים לב לתופעה ולבעיות שיש לילדים ולתינוקות עם קשיים בויסות החושי ולטפל בה.
רגליים יחפות וידיים של ילד עם או בלי קשיי ויסות חושי - דורכות על עלים ושורש עץ
רגליים יחפות וידיים של ילד עם או בלי קשיי ויסות חושי - דורכות על עלים ושורש עץ
תקציר

מהי תת רגישות חושית?

תת רגישות חושית היא קושי בוויסות חושי. בניגוד לילדים עם גירוי יתר, ילדים עם תת רגישות חושית צריכים גירוי חזק וממושך מהרגיל על מנת להגיב. המידע שמגיע למוח באמצעות מערכת העצבים מן הקולטנים על העור, בעיניים, אוזניים או הפה צריך להיות חזק במיוחד בכדי ליצור תגובה.

תת הרגישות יכולה להיות לחוש אחד או יותר ובעוצמה משתנה בין חוש אחד לאחר. ילד יכול להיות עם גירוי יתר לחוש אחד ועם תת רגישות לחוש אחר. לילדים אלה יש לשים לב במיוחד כי זהו מצב מבלבל.

מהם התסמינים של תת רגישות?

מבחינה התנהגותית, ילדים עם קשיים בויסות חושי – יהיו חולמניים יותר, מופנמים יותר, יעדיפו לשחק לבד או עם ילד אחד מאשר עם ילדים נוספים. אלה ילדים שיעדיפו פעילות לימודית או מול מחשב מאשר פעילות חברתית או דינמית. בנוסף, ילדים אלה עלולים שלא לשים לב לפרטים בסביבה ולכן הם נמצאים בסיכון גדול יותר להיפגע.

לדוגמה, ילד עם תת רגישות של הקולטנים הנמצאים על העור, יתקשה להבחין שנגע בחפץ חם או חד. ילד עם תת רגישות בראיה יכול להיתקל יותר בחפצים ולסבול מנפילות וחבלות. ישנם ילדים בעלי תת רגישות בתחושה העמוקה של הגוף, מה שיגרום לתחושת סרבול וקושי בקואורדינציה.

איתור הילד – גם בבית וגם במסגרת החינוכית

איתור הבעיה צריך להתבצע בשיתוף פעולה בין הורי הילד לבין המסגרת החינוכית. כיוון שילדים אלה נוטים להיות שקטים ופסיביים, ניתן לפספס אותם גם במסגרת החינוכית וגם בבית. חשוב לשים לב לילד בסוגים שונים של פעילות. למשל האם בשיעורי ספורט הוא מתקשה או נוטה להימנע? האם הוא מסורבל בתנועותיו? האם צריך לקרוא לו פעמים רבות בכדי שיגיב והאם בשיעור הוא עירני ושם לב למתרחש או נוטה לשקוע בעולמו הפנימי?

ילד בודד בגלל קושי בויסות חושי

אם הילד איטי בתנועותיו, מתקשה במעברים בין פעולות אך כן פועל כרגיל מול גירויים חזקים, סביר שישנה תת רגישות חושית כלשהי. עם זאת, ילדים עם רגישות יתר נוטים לעתים "לנעול את עצמם" מהסביבה ומהגירויים שהיא מספקת כי הם מודעים לגירוי היתר שלהם. לכן חשוב לגשת לאבחון מקצועי.

מתעורר חשד: איך מאבחנים קשיי ויסות חושי אצל ילדים?

אבחון ילדים עם תת רגישות חושית נעשה באבחון על ידי מרפא/ה בעיסוק או גורמים אחרים הקרובים במומחיותם כמו אנשי חינוך, פסיכולוגים חינוכיים או התפתחותיים.

חשוב להתייעץ עם הרופא כדי להבין איך לנהוג עם הילד.
חשוב לעדכן גם את בית הספר או הגן בממצאי האבחון ושגם שם ינקטו צעדים שיקלו על הילד בהשתלבות במסגרת.

איך אפשר לעזור לילד עם תת רגישות חושית?

לגשת לאבחון מקצועי שיאתר את מידת הבעיה וסוגי הקשיים ויציע דרכים להתמודדות; לספק לילד גירויים במידה המתאימה שיביאו אותו לתגובה ופעולה וגם ללמד אותו לספק גירויים לעצמו; או לעודד את הילד להשתתף בפעילויות ולקחת יוזמה גם בבית הספר או בגן וגם בבית. לתת לו חיזוקים חיוביים כשהוא עושה זאת.

ילד מחייך לאחר טיפול בקשיים בויסות החושי
ילד מחייך לאחר טיפול בקשיים בויסות החושי
בתת רגישות חושית של חוש המישוש ניתן לספק את הגירוי גם באמצעות נעל חזקה אותה ירגיש על רגליו כל הזמן (אך שלא תלחץ מדי), זרם חזק במקלחת או דיבור עם מגע מדי פעם; לשתף את העולם הדמיוני של הילד בחיים האמיתיים: להיות קשובים לילד ולעולמו כל עוד הוא משתף, לנסות לשלב את העולם הדמיוני שהוא חזק מאוד אצל ילדים אלה בחיי היום יום; ולהקשיב היטב לילד כי קל לפספס אותו בגלל הפסיביות, השקט והנטייה להתכנס בתוך עצמו.

ויסות חושי אצל תינוקות

מרגע לידתם, תינוקות כל הזמן קולטים ומעבדים מידע חושי מהעולם הסובב אותם. הם משתמשים בחושיהם כדי לחקור וללמוד על סביבתם, וכדי לתקשר את צרכיהם ורגשותיהם למטפלים. אבל איך תינוקות מווסתים את כל הקלט החושי הזה?

תינוק שזה עתה נולד שנגע בעדינות על ידי הוריו, הממחיש את חשיבות המגע בוויסות החושי.
תינוק שזה עתה נולד שנגע בעדינות על ידי הוריו, הממחיש את חשיבות המגע בוויסות החושי.
  • הבנת עיבוד חושי של תינוקות:
    תהליך הוויסות החושי אצל תינוקות כרוך בשילוב מידע מכל החושים שלהם – ראייה, קול, מישוש, טעם וריח. כשהם חווים גירויים שונים, המוח שלהם פועל לארגן ולפרש מידע זה, ועוזר להם ליצור תמונה קוהרנטית של סביבתם. תהליך זה חשוב במיוחד בחודשים הראשונים לחייהם, כאשר תינוקות עדיין מפתחים את מערכת העצבים שלהם ובונים את הקשרים העצביים שיעצבו את הלמידה וההתנהגות העתידית שלהם.
  • תפקידם של מטפלים בוויסות חושי:
    בעוד תינוקות נולדים עם יכולת לעבד מידע חושי, הם עדיין מסתמכים על המטפלים שלהם שיעזרו להם לווסת את הקלט הזה. מטפלים מגיבים ומכוונים יכולים לעזור לתינוקות להרגיש בטוחים ובטוחים, מה שבתורו יכול לעזור להם לנהל טוב יותר מידע חושי. לדוגמה, הורה שמזהה מתי תינוקו מקבל גירוי יתר ומגיב במגע או קול מרגיע יכול לעזור לתינוק להרגיש נינוח ומרוכז יותר.

האם תינוקות יכולים לקבל גירוי יתר?

כן, תינוקות יכולים לקבל גירוי יתר, וחשוב שהמטפלים יהיו מודעים לסימנים של גירוי יתר. תינוקות בעלי גירוי יתר עלולים להיות בררנים, עצבניים או מוטרדים בקלות. הם עשויים גם להיתקל בבעיות שינה או אכילה, ועשויים להפגין תסמינים גופניים כמו הזעה או נשימה מהירה. גירוי יתר יכול להתרחש כאשר תינוקות נחשפים ליותר מדי קלט חושי בבת אחת, או כאשר הם נחשפים לגירויים עזים או מלחיצים מדי.

חשוב למטפלים להיות מודעים לכמות וסוג הקלט החושי שתינוקות נחשפים אליו, ולבצע התאמות לפי הצורך כדי לעזור להם לנהל את הקלט הזה. לדוגמה, אם תינוק נראה המום מסביבה רועשת או מוארת, מטפל עשוי לנסות לעבור לחלל שקט יותר או עמום יותר. באופן דומה, אם תינוק נראה מגורה יתר על ידי צעצוע או פעילות מסוימת, מטפל עשוי לנסות להציג משהו פשוט יותר או מרגיע יותר.

כדאי גם לציין שמה שעשוי להיות מגרה יתר עבור תינוק אחד לא יכול להיות עבור אחר. כל תינוק הוא ייחודי, ועל המטפלים לשים לב לצרכים ולהעדפות האישיות שלהם בכל הנוגע לקלט חושי. חלק מהתינוקות עשויים להיות רגישים יותר לסוגים מסוימים של גירויים מאחרים, וייתכן שיזדקקו ליותר תמיכה והדרכה מהמטפלים כדי לנהל את הקלט הזה.

כיצד הורים ומטפלים יכולים לעזור?

הורים ומטפלים יכולים לעזור לתינוקות לווסת את הקלט החושי שלהם במספר דרכים. אסטרטגיה חשובה אחת היא לספק סביבה בטוחה וצפויה המאפשרת לתינוקות להרגיש בטוחים ונוחים. יצירת שגרה יומית עקבית יכולה גם לעזור לתינוקות להרגיש יותר בשליטה וביכולת טובה יותר לנהל את הקלט החושי שלהם.

אסטרטגיה מרכזית נוספת היא להציע מגוון חוויות חושיות המתאימות לגיל ולשלב ההתפתחותי של התינוק. זה עשוי לכלול מתן טקסטורות שונות למגע, צעצועים לתמרן או צלילים להאזנה. על המטפלים להיות מודעים לסוג וכמות הקלט החושי שהם מציעים, ועליהם להתאים לפי הצורך כדי למנוע גירוי יתר.

חשוב גם למטפלים להיות קשובים לרמזים ולאותות של התינוק. כאשר תינוק מראה סימנים של גירוי יתר, המטפל צריך להיות מוכן לספק נוחות ותמיכה. פירוש הדבר עשוי להחזיק את התינוק קרוב, להציע מוצץ או בקבוק, או פשוט לספק מרחב רגוע ושקט למנוחה.

לבסוף, מטפלים יכולים לעזור לתינוקות ללמוד לווסת את הקלט החושי שלהם על ידי מודל של הרגלים והתנהגויות בריאים. לדוגמה, מטפל עשוי לתרגל נשימות עמוקות או טכניקות הרפיה אחרות, או לאמץ שגרת שינה מרגיעה שעוזרת לתינוק להירגע ולהתכונן לשינה – טקס שינה.

איור של מטפל המעניק סביבה מרגיעה, משתמש בתאורה רכה וצלילים מרגיעים כדי לסייע בוויסות החושים של התינוק.
מטפלת המעניקה סביבה מרגיעה, משתמש בתאורה רכה וצלילים מרגיעים כדי לסייע בוויסות החושים של התינוק.

בניית בסיס לפיתוח בריא

לסיכום, ויסות חושי הוא היבט קריטי בהתפתחות התינוק שיש לו השלכות מרחיקות לכת על הבריאות והרווחה הכללית. על ידי סיוע לתינוקות ללמוד לנהל ולהסתגל לקלט החושי שלהם, המטפלים יכולים להניח את הבסיס להתפתחות בריאה במגוון תחומים, מהתפתחות קוגניטיבית ורגשית ועד מיומנויות חברתיות ובריאות גופנית.

כפי שראינו, ישנן אסטרטגיות רבות שהורים ומטפלים יכולים להשתמש בהן כדי לתמוך בוויסות חושי בריא אצל תינוקות. על ידי מתן סביבה בטוחה וצפויה, מתן חוויות חושיות מתאימות והיענות לרמזים ולאותות של התינוק, המטפלים יכולים לעזור לתינוקות להרגיש בטוחים ובשליטה.

יחד עם זאת, חשוב להכיר בכך שכל תינוק הוא ייחודי, ושאין גישה חד-משמעית לוויסות חושי. על המטפלים להיות מוכנים להתאים את האסטרטגיות שלהם לפי הצורך בהתבסס על הצרכים וההעדפות האישיות של התינוק.

ויסות חושי בתינוקות:

ויסות חושי צרכים פיזיים
חשיבות לפיתוח האכלה, תנומה וכו'.
הטבות לתינוקות מרגיש בטוח, מחובר וכו'.
כלים וטכניקות גירוי, נוחות וכו'.
אתגרים נפוצים אי נוחות, גירוי יתר וכו'.
 

 

 

 

 

 

שאלות נפוצות

חוסר רגישות חושית אצל ילדים יכולה להתבטא במגוון דרכים. חשוב להיות מודעים לסימנים והתסמינים כדי שהורים ומטפלים יוכלו לספק את התמיכה והעזרה הדרושים. סימנים נפוצים של חוסר רגישות חושית כוללים קושי בקואורדינציה המוטורית, קושי בתשומת לב, קושי בתקשורת צרכים, קושי במעבר מפעילות אחת לאחרת ורגישות יתר למרקמים או צלילים מסוימים. אם אתה מבחין באחד מהסימנים הללו אצל ילדך, ייתכן שהגיע הזמן לפנות לעזרה מקצועית.
תת-רגישות חושית יכולה להיות מצב שקשה להורים לזהות אצל ילדיהם. חשוב שהורים יזהו את הסימנים והתסמינים של מצב זה כדי שיוכלו לספק את הטיפול והתמיכה הטובים ביותר לילדם. מאמר זה ידון כיצד הורים יכולים לזהות אם לילד יש תת-רגישות חושית, וכן באילו צעדים עליהם לנקוט לאחר שזיהו זאת. כמו כן, נחקור את מקרי השימוש של טיפולים שונים הזמינים כדי לעזור לילדים עם מצב זה.
ללמד ילדים עם תת-רגישות חושית יכולה להיות משימה מאתגרת. עם זאת, עם האסטרטגיות והתמיכה הנכונות, מורים יכולים ליצור סביבה שבה ילדים אלה יכולים לשגשג. על ידי הבנת הצרכים של תלמידים אלה ויצירת סביבה מגרה, מורים יכולים לעזור להם לפתח את כישוריהם ולהצליח בכיתה. בנוסף, על המורים לספק משאבים מתאימים כדי לעזור לילדים עם תת-רגישות חושית לנהל את רגשותיהם ולהתמקד בלמידה. עם התמיכה הנכונה של המורים, תלמידים אלו יכולים למצות את מלוא הפוטנציאל שלהם בכיתה.
לקושי בויסות חושי יכולה להיות השפעה משמעותית על התפתחותם של ילדים, במיוחד בטווח הארוך. זה יכול להשפיע על הצמיחה הפיזית, הקוגניטיבית והרגשית שלהם, מה שמוביל לקושי בלמידה וביצירת קשרים חברתיים עם אחרים. הבנת ההשפעות של חוסר רגישות חושית חיונית להורים ולמחנכים כדי ליצור סביבה התומכת בגדילה והתפתחות של ילדים.
שתפו את המאמר
אולי יעניין אותך גם...
מהי הידרותרפיה ומתי היא יעילה במיוחד לילדים?
מהי הידרותרפיה ומתי היא יעילה במיוחד לילדים?

בשנים האחרונות, יותר ויותר אנשים הבינו את יתרונותיה המגוונים של ההידרותרפיה. שיטת טיפול זו היא מבחינה מעשית טיפולי פיזיותרפיה המתבצעים במים חמימים (הידרו=מים, תרפיה=טיפול), תוך שהם רותמים את תכונותיהם וסגולותיהם הייחודיות של המים לצורך הגברת ההשפעה החיובית על הגוף.

לקריאה »
כיצד להכין את הילד לנטילת ריטלין או קונצרטה?
כיצד להכין את הילד לנטילת ריטלין או קונצרטה?

עבור כל אחד נטילת כדור היא משימה שעל מנת לעמוד בה יש צורך בריכוז וסדר. מה עושים כשהכדור נועד לעזור להפרעות קשב וריכוז?

מבחינת ילדים עם הפרעות קשב וריכוז, נטילת הכדור וגם התופעות המגיעות בעקבותיו יכולות להפוך להתמודדות בפני עצמה. אילו בעיות יכולות לצוץ ואיך להתמודד?

לקריאה »
חרדות אצל ילדים
חרדות אצל ילדים

הילד חושש ממפגשים עם זרים? מתקשה לישון בלילה? מביע חששות ופחדים? ייתכן והוא סובל מחרדה. חרדות אצל ילדים מתבטאות בסיוטים, בהתקפי חרדה, בסירוב לעשות דברים מסויימים הנתפסים בעיניו כמפחידים או בחרדה חברתית וקושי להשתלב במסגרות חינוכיות. על מנת לטפל בחרדה חברתית ניתן לפנות לטיפול רגשי לילדים בשילוב הדרכת הורים ועד מהרה תוכלו לראות שיפור משמעותי בהתנהגות הילד, בהעלאת בטחונו העצמי ובאמון שלו בעולם.

לקריאה »
תקציר
מטפלים,יועצים, פסיכולוגים ואנשי חינוך
זה המקום שלכם לחשיפה!
דילוג לתוכן