בכדי שיקבלו את הבסיס החינוכי שהוא משמעותי ביותר להמשך חייהם חשוב שהגננת תיתפס גם בעיני הילדים וגם בעיני ההורים כדמות חזקה. היום גננת נחשבת כמנהלת גן, מה שדורש ממנה להציג תכונות נוספות מעבר ליכולת טיפול טובה.
לעמוד בראש הצוות החינוכי
משמעות התפקיד אומרת קודם כל לעמוד בראש. לא מדובר רק בלעמוד בראשה של קבוצת ילדים אלא גם בראשה של קבוצת העובדים בגן:הגננת המשלימה, הסייעות, כולל סייעות משלימות וגם עובדים המגיעים מבחוץ באופן קבוע לגן כמו המנגנת המעבירה חוג ריתמוזיקה או מעבירת חוג התעמלות אם ישנו.
לקבוע את מדיניות הגן
הגננת עוסקת גם בניהול וגם כמובן בתחום החינוכי. היא רשאית לקבוע את המדיניות החינוכית בגן. על הגננת מוטל תפקיד התכנון התכנית השנתית הכוללת הצבת יעדים חינוכיים וגם תכנון הפעולות שיביאו להשגתם, כמובן הכל בהתאם לתכניות משרד החינוך.הגננת אחראית על הארגון וקביעת התפקידים בין צוות העובדים בגן. היא קובעת למשל את התכנים בהם תעסוק הגננת המשלימה. הגננת היא גם הצינור המחבר בין הגן לבין הישוב בו הוא נמצא.
אם מתרחשים אירועים או פעילויות בממסגרת הישוב, הגננת מחליטה האם לקחת בהם חלק ויוצרת קשרים מתאימים בכדי להוציא את ההשתתפות לפועל (למשל הצגות, אירוע ליום העצמאות ועוד). בתור מנהלת הגן אחריותה של הגננת לדאוג גם לתחזוקת הגן ולהביא אנשי מקצוע אם נדרש.מה נדרש מהגננת בכדי להיות מנהלת?
בעבר היה מצופה מהגננת להיות בעיקר מטפלת ולכן להיות עם תכונות של רוך והכלה. בתור מנהלת גן נדרשות ממנה תכונות נוספות:
יכולת הקשבה ואמפתיה
תכונות אלה משקפות את הצד הטיפולי. חשוב להקשיב לכל אחד מן הילדים, למצוא את האמפתיה גם לילד שנהג בדרך לא רצויה. על הגננת לזכור כל הזמן כי עיצוב ההתנהגות הוא משמעותי ביותר בגילאים אלה. חשובה יכולת ההקשבה גם להורים או לצוות הגן.מסוגלות ללמידה: היא מגיעה לתפקיד כשהיא לאחר לימודים אקדמיים וממשיכה בהשתלמויות לאורך כל שנות עבודתה. יכולת למידה והתפתחות אישית מאפשרת לגננת להתאים את עצמה לשינויים בתכנית החינוכית לאורך השנים.
יכולת קבלת החלטות: בתור מנהלת צריכה הגננת לקבל החלטות באופן קבוע, בין אם אלה החלטות מול צוות העובדים, החלטות בתחום החינוכי ופעילות הגן ובין אם מול ההורים.יציבות רגשית והתמודדות עם שינויים: הגן הוא סביבת עבודה דינמית מאוד ודווקא בשל כך צריכה הגננת להיות עם חוזק ויציבות רגשית. אלה יאפשרו לה להתגמש ולהתאים את עצמה לתנאים ולצרכים המשתנים.