התקשרו להורים ברשת Logo

מומחים מובילים - הדרכת הורים

הילה ברוך-ליליאן
גננת לחינוך רגיל ומיוחד, חינוך בגיל הרך, עו\"ס, הדרכת הורים

מומחים מובילים - טיפול זוגי

מה כדאי לקנות?

  • בובה סנסורית לתינוקות ופעוטות - דבי הדבורה

    3

  • בובה סנסורית לתינוקות ופעוטות - טובי הכבשה

    girlsheep

מאמרים שיכולים לעניין אותך



אל תחכו לסוף השנה להתלונן - צרו קשר בריא עכשיו!

הקשר של ההורים עם הגננות מאופיין ברמת רגישות גבוהה בשל המוערבות הרגשית הרבה של שני הצדדים - ההורים והגננות כאחד. במאמר זה מסבירה הילה ברוך ליליאן, מדריכת הורים לגיל הרך כיצד נשמור על מערכת יחסים טובה בין ההורים לאנשי החינוך. מאמר חובה לכל הורה. 
הילה ברוך-ליליאן, מדריכת הורים
דרגו מאמר זה
(1 דירוג)
אל תחכו לסוף השנה להתלונן - צרו קשר בריא עכשיו! 1DollarPhoto
במאמר הקודם התייחסנו למורכבות הקשר בין הורים ומחנכים, מדוע הוא מאופייין ברמת רגישות גבוהה ומצריך עירנות על מנת לשמור על יעילותו. למעשה, הילדים, בעיקר בגיל הרך גדלים בסביבת המשפחה או בסביבת המחנכים וחבריהם. המבוגרים אינם חולקים את אותם שעות גידול וחינוך, לכל אחד "משמרת" אחרת, אז מדוע חשוב כל כך לשמור על מערכת יחסים טובה בין שתי המערכות?

הגישה האקולוגית בחינוך ובמדעי החברה, רואה את האדם כמשפיע ומושפע מהמעגלים שעוטפים אותו. הילד, קיים במרכז המעגל, הוא נקודת האמצע, מסביבו מתקיימים מעגלים שונים שעשויים להשפיע עליו והוא עליהם. לדוגמא, במידה ויש לכם בוס עצבני, בעל דרישות מרובות, ייתכן והדבר משפיע על הסבלנות שלכם בבוקר, לבחור עם הילד בגדים, כי איחור לעבודה עלול לגרור מתיחות בהמשך היום. ייתכן שכשתגיעו לגן עם הילד, הגננת תרצה לשאול שאלה שעלולה לגרור ביקורת מצידכם, שלמעשה אינה קשורה לכאן ועכשיו אלא למעגל העבודה שמשפיע על מעגל הבית שמשפיע לבסוף על המענה לגננת, שעלול להשפיע על אופן כניסתו של הילד לגן באותו בוקר.

גישה זו, שמה דגש על הסביבה שבה גדל הילד ולה השפעה קריטית על התפתחותו. אין קו של שעה שמפריד בין חוויות הבוקר עד לשעות אחר הצהריים, הילד הוא יישות הוליסטית המושפעת ממערכות הקשורות זו בזו ומשפיעות זו על זו. לכן, ככל שהמערכות שהילד נמצא במגע איתן פועלות בתיאום זו עם זו , כן ייטב להתפתחות הילד וליצירת רצף תחושתי של משמעות חרף המעבר בין הבית לגן וההיפך. כאשר הורה מודע לנושאים הנלמדים בגן ומרחיבם, לדוגמא, נסיעה לחרמון על מנת לקשר בין הלמידה על עונת החורף בגן לחוויה משפחתית, הוא למעשה תורם להתפתחותו הקוגנטיבית ומאפשר לגן להיות חלק מתמשך וטבעי בחוויות "הבית" ולהפך, כאשר הגננת שואלת את הילדים כיצד הם בילו בסוף השבוע בבית? או התייחסות בגן להולדת תינוק משפחה וכו' (Bronfenbrenner , 1986).

בנוסף, גם אם כל מערכת לבדה מתנהלת היטב, מתיחות בין המערכות עלולה לגרום לתוצאות שליליות מבחינת התפתחות הילד. חשוב לזכור שכפי שהורים הם דמויות משמעותיות עבור הילדים, כך גם הצוות החינוכי שנוכח בחיי הילד במרבית שעות עירותו. כאשר יש מתיחות בין הצדדים, הילד עלול לחוש בכך ולנסות על פי גילו והתפתחותו לאתגר את שתי המערכות: על ידי התנהגות שונה, קושי בכניסה בבוקר אל הגן, התפרצויות זעם, קושי בתחושת שייכות למסגרת הגן וכו'. ממחקר שנערך בגני ילדים בארץ, הועלו מסקנות ביחס לרצון הילדים להעביר מסר להורים על אהבתם לגן, תחושת השייכות שהם חשים כלפיו, אהבתם לחבריהם ותחומי העניין שלהם. ניתן להבין מתוצאות המחקר, כי ילדים חשים בגן, כמו בבית, ושתי המסגרות תורמות להתפתחות אישיותם (דיין, 2011).

לעיתים נוצרת מתיחות בין המבוגרים המשמעותיים, מתיחות שעלולה לפגוע ברצף התחושה הבטוחה של הילדים. נוכל להיזכר בעצמנו, כמובגרים שאנו חשים סיפוק במסגרת העבודה או תחביב שאנו חולקים, יש רצון להכיר בין בני המשפחה לבין הקולגות, לשתף אודות חוויות הבית ולהפך ולנסות לטשטש את קו הגבול הקיים, מתוך תחושת שייכות עמוקה לשתי המסגרות בו זמנית. 

ניסויים שנעשו ומטרתם לבדוק את ההשפעה של שיתוף פעולה בין הבית למסגרת החינוכית מצאו כי, מעורבות הורים בפעולות בבית הקשורות לפעולות בגן הגבירו את מוכנות הילדים לבית הספר . אצל ילדים שהשתתפו בצעירותם בתכנית המשלבת פעולות ילד-מורה-הורה שיעור גבוה פי שניים של הגעה לבית הספר וממוצע ציונים גבוה ב 30%. ממצאים אלו ואחרים מהווים בסיס מחקרי להנחה כי יש השפעה של מעורבות הורים מסוגים שונים במציאות היום-יומית של הגן , ושהשפעה זו קיימת גם אחרי שהילד עובר ללמוד בבית הספר (גרינבאום,ז; פריד,ד. 2011).

מה ניתן לעשות אחרת?

מודעות. הבנת הקשר ההדדי בין המעגלים עשוי להוביל לפריצת דרך אישית בינכם ובין עצמכם. להבין טוב יותר מה "מפעיל" אותי, מה מלחיץ אותי ומה מרגיע אותי? ולראות הלכה למעשה את ההשפעה ההדדית שיש בין אותם "כפתורי" לחץ ורגיעה על יתר מערכות היחסים שלכם. במידה ואתם מזהים באזורים "רגישים", ניתן לקבל עזרה עצמית על מנת להיות בני אדם והורים רגועים ובריאים יותר.

תיאום ציפיות. התקשרות מול כל מסגרת טיפולית וחינוכית, היא התקשרות של שני צדדים שבחרו להיות שותפים למעמד זה. לא משנה אם מדובר במסגרת פרטית או ציבורית, חשוב להבין מה הציפיות ההדדיות? היכן חשוב לגננות לשמוע את עמדת ההורים? מה כללי העשה ואל תעשה? איזו תפיסה שוררת בגן ביחס לאיחורים,מחלות,מה סוג האוכל (מבושל במקום/קנוי),האם יש עזרה בגמילה מחיתולים,מוצצים; מה המדיניות בנוגע להבאת חפצי מעבר בבוקר עם הילדים? האם קיימת תוכנית התנהגותית בגן? כיצד מתמודדים עם ילד שנושך? מכה? האם יש מישנה ברורה בגן ביחס לאקלים החברתי ועל מה היא מבוססת? מה הנוהל ביחס לחופשים וחגיגות?. מענה על כל השאלות הללו, אמנם עשוי לגרום לבילבול ראשוני בשל עומס המידע, אך הוא מאפשר הבנה ברורה ביחס להתנהלות העתידית ומונעת כעסים או אכזבות עתידיים, ככל שניתן.
ביחס לגנים פרטיים, אפשר להסיק האם האג'נדה של הגן מתאימה לתפיסת העולם של ההורים או לאוו ואז בשיטת המשפך מתמקדים יותר ויותר עד שמוצאים את המסגרת המתאימה ביותר. ביחס לגני העירייה, רמת הגמישות כמובן נמוכה בהרבה, אך ניתן בהחלט לקבל התרשמות של הורים אחרים משנים קודמות ולהבין טוב יותר כיצד מתנהל הגן ולנסות לבחור בגן שיותר הולם את תפיסות ההורה.

תיאום ערוץ תקשורת. מתי ניתן לשוחח עם הצוות החינוכי? האם ניתן להתקשר במהלך היום ומתי? האם הגננת פנויה אחר הצהריים לשיחות עם ההורים? מה שעות הגבול שלה והאם התכתבות דרך המייל היא אפשרות עבורה? האם יש נוהג של שיחות "אמצע" בנוגע להתפתחות הילד. אם אתם יודעים שיש לכם צורך גבוה יותר לעידכונים, חשוב להבהיר זאת מול הגננת כבר בתחילת השנה ולוודא מולה שהצורך הובן ומה הערוץ המועדף על שניכם ומידת זמינותו.

עירנות במהלך כל השנה. חשוב להיות מודעים לנקודות מהותיות אלו לכל אורך השנה ולהקפיד על קשר שוטף עם אנשי הצוות.

למידה אודות עבודה עם הורים.
אנשי חינוך לא יכולים להתחבא מתחת לכותרת של "עבודה עם ילדים". עד שמוסדות ההכשרה יעשו את עבודתם נאמנה יש צורך ללמוד אודות התחום גם באופן אינדיבידואלי על ידי קריאת מאמרים שעוסקים בעניין וכן לקיחת השתלמויות הקשורות לפיתוח הביטחון העצמי, שילוב של שניהם יוביל להגברת היכולת האישית והמקצועית גם יחד. בהקשר זה קיימות בפייסבוק קבוצות רבות של התייעצויות של גננות בינן לבין עצמן המתייחסות הן לפן הדידקטי והן לפן הרגשי של התמודדות עם הורים.

למידה אודות עבודה עם מסגרת חינוכית. הורים יקרים, נשאלת השאלה כיצד את ואתה תופס/ת את עצמך בתהליך החינוכי של ילדך האם כדמות מתעדכנת, מה הילד אכל היום בגן? האם מצב רוחו היה נעים? או כדמות שמוכנה להקשיב ולקבל "שיעורי בית" אודות ילדם, לשים דגש על גבולות אם צריך או לחילופין להתאמן על מוטוריקה עדינה והאם אתם כהורים מוכנים לשתף את הצוות בתקופה מתוחה בבית על מנת שניתן יהיה לשתף פעולה ולהבין את תגובותיו של הילד בגן, לאור אירועי הבית. הילדים נמצאים במסגרת החינוכית מרבית שעות היום, במידה והיה להם "לילה לבן", הוא מתבטא באיכות המשחק שלהם עם חבריהם, ברמת התיאבון שתהיה להם וביכולת הקשב שלהם במפגש. שתפו את אנשי החינוך, הידע שלהם אודות ילדכם הוא קריטי ומשפיע על אופני התגובה כלפיהם. גננת יכולה להפעיל שיקול דעת ולדרוש פחות מילד שאינו ישן טוב בלילה, או לחילופין לאפשר לו לנוח בפינת הרופא במהלך זמן החצר. כפי שנאמר, אין קו דימיוני שמפריד בין פעילות הבית לפעילות הגן ותחושות הילד אינן משתנות באופן אוטומטי עם כניסתו לסף הבית או הגן.

ניהול תקשורת חיובית. חיזוקים חיוביים, תודה, הערכה, שום דבר לא מובן מאליו. בין אם מדובר במסגרת עירונית ובין אם מדובר במסגרת פרטית.  אנשי החינוך מגדלים ומחנכים את ילדיכם במהלך שעות ארוכות ובעקביות, הם נמצאים שם שהם עייפים, רעבים, שמחים, כועסים, מתרגשים, חשוב לומר תודה באופן עיקבי ושוטף, שלא באה לידי ביטוי רק בחגים או במסיבות.

אל תחכו עד סוף השנה. "נתאפק, נסחוב, נזרום, עוד מעט מסתיימת השנה" כל הקלישאות האלו. אם אתם חווים קושי, אי שביעות רצון, שמעתם שמועה לא מאומתת שמפריעה לכן אודות הגן - דברו, שתפו את הצוות ובעקבות השיח המשותף תחליטו מה ברצונכם לעשות. מערכת יחסים מעורפלת בין ההורים לאנשי הצוות פוגשת מתיחות שעלולה להחריף ולהתלקח ואז הרבה יותר קשה להקשיב לצד השני.
לסיכום, באפשרותנו לשפר את איכות הקשר עם מסגרות החינוך ועם ההורים. הדבר דורש התאמצות אך מייצר מערכות יחסים בריאות ומודעות יותר. האופציה הקלה, היא להתלונן על מערכת החינוך ולדרוש ממנה עוד תקציבים, עוד תשומות לב, שינויים ארגוניים וכו', אך אין הדבר צריך לרפות את אחריותנו האישית כאזרחים.

אנחנו כבני אדם דמויות הוליסטיות, משפיעות ומושפעות, בייחוד ילדים בגיל הרך, שכל עולמם מורכב מגיבורי העל שלהם, לא סופרמן או קיטי, אלא אמא ואבא, המשפחה המורחבת, הגננת לירון והסייעת רונית, כולנו ביחד, עוזרים לילד לבנות את אישיותו דרך לחיים בוגרים ובריאים.

ביבליוגרפיה
גרינבאום,ז; פריד,ד. (2011). קשרי משפחה - מסגרת חינוך בגל הרך (גן-ג'). היזמה למחקר יישומי בחינוך האקדמיה הלאומית  הישראלית למדעים .
דיין,י. (2004). "זה תיק כד מאוד - שבע גננות מספרות על הקשר עם ההורים". רבעון לחינוך בגיל הרך, חוברת ד', סיון תשס"ד.
דיין,י. (2011). הכשרת מחנכים ומחנכות לגיל הרך. הפרספקטיבה של ילדים וילדות בגן. ירושלים: האוניברסיטה העברית,תוכנית מוסממך בגיל הרך. 
דרגו מאמר זה
(1 דירוג)

מידע נוסף

  • authorId: 1006

קראו עוד בנושא...

  • איך טקסים משפחתיים תורמים לקשרים משפחתיים?
    פסח הוא חג המלווה בהרבה מאוד טקסים. לכל משפחה טקסים ומנהגים משלה, אורית ויג, מדריכת הורים ועובדת סוציאלית (MSW) מסבירה כיצד טקסים נוצרים במשפחה ומדוע הם חשובים. 
    עוד
  • מה הקשר בין הפרעת קשב וריכוז והפרעות שינה אצל ילדים
    לשינה וערנות יש השפעה והשלכות על חיי היום יום בהיבטים שונים, ובעיקר התנהגותיים, ומהווה מווסת מכריע בהתפתחותה  של התאמה חברתית, אקדמית ושל יציבות נפשית. במאמר זה אורן זך, מדריכת הורים ומומחית בתחום אתגרי קשב וריכוז, בוחנת את הקשר בין הפרעת קשב וריכוז והפרעת שינה.
    עוד
  • אבא, אמא תקשיבו לי בבקשה!
    הורים לילדים צעירים מתלוננים על כך שילדיהם לא מקשיבים להם. הורים למתבגרים צעירים ובני נוער מוטרדים שכמעט ואינם יודעים מה עובר על ילדיהם בחיי היום יום. הקשבה הינו כלי התקשורת החשוב מכולם המבטיח שמירה על יחסים טובים, אז מדוע הפסקנו להקשיב ואיך נגרום לילדים להמשיך לדבר.
    עוד
  • תקשורת? זה מדבק
    על פי אדלר, יש לתקשורת השפעה רבה על עיצוב תפיסת עולמם של הילדים. אם כך, כיצד נתקשר באופן יעיל עם ילדנו כך שהמטרות שלנו יבואו לידי ביטוי באופן מיטבי. מאמרה של ענבל עובדיה, מדריכת הורים בשיטת אדלר. 
    עוד
  • איך ילדים לומדים? גם בחופש הגדול
    לעיתים נראה כי ילדנו מעבירים את החופש הגודל בחוסר מעש ובבטלה, אך למעשה הם לומדים בכל רגע נתון. בכתבה הבא, אורית וייג, עובדת סוציאלית, מדריכת הורים ובעלת הורות בנחת מסבירה כיצד למידה זו מתרחשת.
    עוד