התקשרו להורים ברשת Logo

מומחים מובילים - הדרכת הורים

שגיא ברגר
פסיכולוג קליני מומחה

מומחים מובילים - טיפול פסיכולוגי

מומחים מובילים - טיפול זוגי

מה כדאי לקנות?

  • בובה סנסורית לתינוקות ופעוטות - דבי הדבורה

    3

  • בובה סנסורית לתינוקות ופעוטות - טובי הכבשה

    girlsheep

מאמרים שיכולים לעניין אותך



משחקי דמיון של ילדים - ביקור בארץ הפלאות

לאחרונה יצא לאור ספרו החדש של ד"ר שלמה אריאל, פסיכולוג קליני משחקי דמיון של ילדים - ביקור בארץ הפלאות, במאמר הבא הוא סוקר את הספר ומזמין את קוראיו למסע של עולם מופלא... 
ד"ר שלמה אריאל, פסיכולוג קליני
דרגו מאמר זה
(2 דירוגים)

הספר הזה מזמין את הקוראים  למסע מאוד מיוחד, מסע אל העולם המופלא של משחקי הדמיון של ילדים. מסע כזה אינו כרוך בנסיעה למרחקים. עולם הדמיון מאוד קרוב. הוא נמצא  בחדר הילדים של ילדינו, בבתי הספר שלהם, בחצרות, ברחוב.  ובכל זאת, שעריו אינם פתוחים לכל אחד. עבור מבוגרים רבים, משחק דמיון הוא כמו ספר מרתק על מדף הספרים, שאינו יכול להיקרא כי נכתב בשפה שאינה מובנת במלואה.

כל מי שיש לו קשר קרוב עם ילדים קטנים – הורים, מורים ומטפלים  – רוצה להבין אותם וליצור אתם  קשר משמעותי ואוהד. כדי להשיג מטרה זו מן הדין שילמדו את שפת משחקי הדמיון של הילדים ואת חוקיה, כי זו השפה העיקרית שבאמצעותה ילדים מבטאים את עצמם ומתקשרים עם בני גילם. ספר זה הוא מעין מבוא ללימוד שפה זו.
כל שפה היא גם אמצעי ביטוי אישי וגם כלי לתקשורת בין-אישית, מדיום לעיצוב מחשבותינו ורגשותינו וצינור להעברתם אל אחרים. הוא הדין  במשחק הדמיון. לימוד השפה של משחק הדמיון דורש היכרות מעמיקה גם עם תפקידיה כדרך לביטוי אישי וגם עם תפקידיה הבינאישיים, התרבותיים והתקשורתיים- חברתיים.

כולנו רוצים ליהנות מחברת הילדים הקשורים אלינו. הבנה עמוקה של משחקי הדמיון שלהם תגביר את ההנאה והסיפוק שלנו מן הזמן שאנו מבלים אתם. משחק דמיון הוא  כמו מוסיקה טובה: ככל שמבינים אותה טוב יותר, כן גוברת ההנאה ממנה.  אני מקווה שמבוגרים שיקראו ספר זה ייהנו יותר מאשר לפני כן מן הצפייה במשחקי הדמיון של ילדים ומההשתתפות הפעילה בהם.
היבט  אחר של משחק הדמיון הנדון ומוצג בספר זה הוא תפקידו של המשחק ככלי עיקרי ללימוד ולהתפתחות. ילדים המשחקים בביתם, ברחוב, במגרש המשחקים או בחצר בית הספר רוכשים כמות רבה של מידע ומיומנויות שימושיות וחשובות רבות. הם חוקרים את העולם התרבותי, החברתי והחומרי שבו הם חיים. הם שואלים את עצמם שאלות משמעותיות ומנסים למצוא את התשובות הנכונות או לקבל אותן מחבריהם למשחק. תוך כדי פעילות המשחק הם מתאמנים, מתרגלים  ומחזקים את היכולות הגופניות, השכליות והרוחניות שלהם.

לפעמים אנו מבינים שהילדים שלנו או ילדים שבטיפולנו זקוקים לעזרה, אבל לא תמיד אנו מבינים  מה הבעיה ואיזו עזרה דרושה. משחק הדמיון יכול לספק את המפתח לאיתור מקורות הכאב של הילד. הסתכלות במשחק עשויה לסייע  במציאת רמזים לקראת פיתרון.  מטרה אחרת של ספר זה היא אפוא לעזור למורים, להורים או למבוגרים אחרים העובדים עם ילדים לקרוא ולפענח את סימני המצוקה במשחקי הדמיון של הילד. יתר על כן, השאלה  איך ילד משתמש במשחק דמיון כדרך לפתרון קשיים רגשיים וחברתיים, עם או ללא התערבות מקצועית של מבוגר, נבחנת בספר זה בפירוט.
 
לסיכום, ספר זה יכול לשמש  כהקדמה כללית למשחק דמיון של ילדים. סוג מרתק זה של התנהגות האדם מוצג בספר הזה מזוויות מגוונות: המשחק כשפה לביטוי והעברה לזולת של  מחשבות, רגשות ופנטזיות,  שפה שיש לה  אוצר מילים אופייני, דקדוק ותחביר משלה,  המשחק  כמוצר וככלי של תרבות. המשחק כמנגנון  לאיזון, עידון וזיכוך של רגשות. המשחק כמכניזם תלוי-תרבות לויסות ואיזון קונפליקטים בין-אישיים. המשחק כתורם ללמידה ולהתפתחות. כל אלו מכוונים לקראת מטרה: לעזור למבוגרים להבין את הילדים ולבסס אתם קשר מבין, אוהד ומחזק.
 
."זוהי זכות גדולה לכתוב הקדמה לספר שבורא מחדש את תחום חקר המשחק בדרך כה חדשנית ומבריקה"
מתוך ההקדמה למקור של הספר, הכתוב אנגלית,  מאת פרופסור בריאן סאטון-סמית, פרופסור אמריטוס, אוניברסיטת פנסילבניה.

"זהו ספר מאתגר ומעורר מחשבה. חוויית הקריאה מרעננת ומאירת עיניים. הניתוח של תהליכי השפה והתקשורת המילוליות והלא מילוליות הספונטאניות מעמיק ומרחיק ראות במיוחד"
ג'רום ל. סינגר, פרופסור לפסיכולוגיה ולימודי הילד, אוניברסיטת ייל.
דרגו מאמר זה
(2 דירוגים)

מידע נוסף

  • authorId: 1001