התקשרו להורים ברשת Logo

מומחים מובילים - הדרכת הורים

אורן זך
מדריכת הורים לגיל הרך, התמחות בהפרעת קשב וריכוז

מומחים מובילים - טיפול פסיכולוגי

מומחים מובילים - טיפול זוגי

מה כדאי לקנות?

  • בובה סנסורית לתינוקות ופעוטות - דבי הדבורה

    3

  • בובה סנסורית לתינוקות ופעוטות - טובי הכבשה

    girlsheep

מאמרים שיכולים לעניין אותך



מה הקשר בין הפרעת קשב וריכוז והפרעות שינה אצל ילדים

לשינה וערנות יש השפעה והשלכות על חיי היום יום בהיבטים שונים, ובעיקר התנהגותיים, ומהווה מווסת מכריע בהתפתחותה  של התאמה חברתית, אקדמית ושל יציבות נפשית. במאמר זה אורן זך, מדריכת הורים ומומחית בתחום אתגרי קשב וריכוז, בוחנת את הקשר בין הפרעת קשב וריכוז והפרעת שינה.
אורן זך, מרגיעה, מסבירה ומדריכה הורים לאתגרי קשב וריכוז
דרגו מאמר זה
(3 דירוגים)
מה הקשר בין הפרעת קשב וריכוז והפרעות שינה אצל ילדים 1 Dollar Photo

לשינה וערנות יש השפעה והשלכות על חיי היום יום בהיבטים שונים, ובעיקר התנהגותיים, ומהווה מווסת מכריע בהתפתחותה  של התאמה חברתית, אקדמית ושל יציבות נפשית. במאמר זה אבחן את הקשר בין הפרעת קשב וריכוז והפרעת שינה. 

הפרעת קשב וריכוז – ADHD – Attention Deficit Hyperactivity Disorder , היא תסמונת נוירולוגית המאופיינת במוסחות, אימפולסיביות וחוסר מנוחה. מאפיינים אלה קיימים מילדות, ומתגברים יחסית לצפוי בכל גיל, באופן הפוגע
בתפקוד היומיומי(שובל ושותפים, 2003). את התסמונת חילקו ב DSM 4 לשלוש קבוצות.
הקבוצה הראשונה מכונה  InattentiveADHD - הינה הפרעת קשב וריכוז טהורה.

הקבוצה השנייה (Hyperactive-Impulsive) HI ADHD הפרעת קשב וריכוז עם פעלתנות יתר ואו אימפולסיביות .

הקבוצה השלישית  היא השכיחה ביותר, הפרעת קשב וריכוז המאופיינת גם במוסחות וגם בפעלתנות יתר ואו אימפולסיביות Combined Type ADHD-C.
על פי נתוני המרכז לסטטיסטיקה בארה"ב נכון לשנת 2011 שכיחות אלו הסובלים מהפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות מוערכת בכ-5%-10% מילדים בגילאי בי"ס Bloom, Cohen, Freeman) 2012). יש הטוענים שמקורה הבסיסי הביולוגי של הפרעת הקשב והריכוז הוא בהפרעת שינה, אך שאלה זו עדיין נחקרת, כיוון שיש הטוענים טענה הפוכה- שמקורה של הפרעת השינה הוא בהפרעת הקשב והריכוז ( לוסטיג, 2012). הקשר בין ההפרעות נבדק במחקרים רבים עד היום. הפרעות שינה כוללות הפרעות נשימה בשינה, נחירה, תנועות רגליים מחזוריות בשינה, יקיצות מרובות, ובעיות בתזמון השינה (שינויים גדולים בזמני ההרדמות ומשך השינה מלילה ללילה). מחסור בשינה עלול להוביל לדכדוך, אימפולסיביות, חוסר יכולת ריכוז וקשיי תפקוד חברתיים ולימודיים (שם). 

הפרעות שינה אצל ילדים

ילדים רבים חווים סוג של בעיית שינה כלשהי. לעיתים קרובות אילו בעיות החולפות ללא סיבוכי ארוכי טווח, אולם במקרים מסוימים בעיות אילו עלולות להשפיע באופן משמעותי על תפקודו ורווחתו של הילד (Mindell, 1993). הפרעת קשב וריכוז יכולה להיות משולבת עם בעיות אחרות, וקיימת שכיחות אצל ילדים לקומורבדיות עם הפרעות שינה. נמצא שכ-17% ילדים בגיל בית הספר סובלים מקשיי שינה שונים (Simeon, 1985, אצל היימן, 2009) אשר משפיעות על חיי הילד ומשפחתו. להפרעות שינה יש השפעות שליליות משמעותיות על תפקוד יום יומי, תפקוד חברתי ויכולת קוגניטיביות (לוסטינג, 2012).

מה היא פעולת השינה  ומהם הפרעות שינה אצל  ילדים?

על פי קרלסון (2001) השינה היא סוג של התנהגות והחשובה להתפתחותו ולתפקודו של האדם. היא מורכבת ממחזורים ושלבים, ונחלקת לשני סוגים עיקריים: שנת REM ושנת NREM. שנת NREM מתרחשת במחצית הראשונה של הלילה מורכבת מארבע שלבים.

שני השלבים הראשונים, מהווים 40% ממחזור השינה והם בעצם שלבי מעבר בין ערות לשינה, שבהם השינה שטוחה. העיניים נפקחות מפעם לפעם או מתגלגלות מעלה ומטה, מתח השרירים פוחת, החשיבה נעשית פחות מבוקרת והתגובתיות פוחתת (טיקוצקי ושדה, 2006). בשני השלבים האחרונים של שנת NREM, המהווים 20% ממחזור השינה, השינה הינה העמוקה ביותר. הנשימה נעשית איטית וסדירה. בשני שלבים אלו אפילו אם יש רעש מסביב סביר להניח כי הפרט ימשיך לישון ולא יתעורר.

שנת REM הינו שלב בשינה השונה מהשינה השלווה שתוארה עד כה, והוא מתקיים במחצית השנייה של הלילה, ומהווה בין 20-25% מזמן השינה (לוסטינג, 2012). שינה זו מאופיינת בתנועות עיניים מהירות, פעילות מוחית מוגברת ומתח שרירים נמוך מאוד. זהו שלב של "שנת החלום". בשלב זה נעשית הנשימה וקצב הלב בלתי סדירים  ושרירי הגוף משתתקים דבר המנוע מאתנו לבצע את החלום (טיקוצקי ושדה, 2006).

השינה הינה תופעה אוניברסלית, מועילה וחשובה לאדם, וזאת לנוכח העובדה שלאחר מצב של חוסר שינה אנו מתקשים לתפקד באופן רגיל (קרלסון, 2001). חסך שינה יקשה על ביצוע מטלות הדורשות ריכוז ממושך, יכול לגרום לשינויים אמוציונליים, לעיוותים בתפיסה ועיתים גם לחזיונות שווא קלים דבר מצביע על חשיבות תפקיד השינה ומראה כי חסך שינה אכן פוגע בתפקוד המוחי.
 
דפוסי השינה והערות עוברים תהליך מואץ ביותר של התפתחות בשנה הראשונה של חיי התינוק. השינה היא ההתנהגות הדומיננטית ביותר של התינוק במהלך החודשים הראשונים, כאשר ילודים ישנים כשני שליש מהיממה בערך 16 שעות בממוצע. משך השינה הולך ומתקצר ככול שהילד מתגבר וגדל. התגבשותם של דפוסי שינה תקינים חשובה ביותר להמשך התפתחותו של הילד, כאשר להרגלי השינה עלולות להיות השלכות משמעותיות על תפקודו במישור הרגשי, הקוגניטיבי וההתנהגותי (טיקוצקי ושדה, 2006).  על פי ישי – קרין (2003) ישנם שני תהליכים משולבים גורמים לכך שהשינה תהיה מרוכזת בלילה: תהליך ביולוגי ותהליך חברתי נלמד. בתהליך הביולוגי ממלא תפקיד חשוב הורמון בשם מלטונין בעיקר בזמן חשכה, ומדוכא בחשיפה לאור. המלטונין אחראי גם על העברת נתונים לגבי אורך היום והלילה, ובכך הוא מספק מידע על עונות השנה.

הפרעות שינה אצל ילדים

הפרעות שינה הינן בעיות שכיחות אצל אוכלוסיית הילדים, והן נעות מהפרעות התנהגותיות קלות על הפרעות חמורות, אשר הגורמים להן עלולים להיות פסיכולוגיים או פיזיולוגיים. בנוסף הפרעות השינה עצמן יכולות להתבטא באופנים שונים אצל ילדים שונים. לעיתים ההורה מוזעק לילד לפני השינה עקב קושי בהירדמות או במהלך הלילה עקב התעוררות ממצב שינה, לעיתים הילד עייף במידה רבה או שהוא אדיש וישנוני. הקריטריונים להפרעת שינה מתמקדים בעיקר בקשיים בהרדמות או בקשיים בשמירה על שינה רצופה. כאשר נצפית פגיעה או מצוקה בתחום החברתי, הלימודי או תחום אחר שחשוב (ישי-קרין, 2003).

הפרעות השינה מתחלקות לשני סוגים: כאלו שאינן גורמות להפרעה באיכות השינה, ולרוב אין להן השלכות נוספות מעבר לקיומן, והפרעות שינה שונות עם השלכות לתחומים אחרים שונים.

ניתן לחלק את בעיות השינה לשלושה סוגים עיקריים: בעיות שינה התנהגותיות, מחסור שינה כרוני בשל שינה לא מרעננת עקב הפרעות באיכות השינה, או בשל הפרעה בתזמון השינה. הסוג השלישי של הפרעות שינה, אינו גורם בדרך לכלל למחסור בשעות שינה או לשינה לא מרעננת.

ההפרעות הנפוצות ביותר אצל ילדים הם קשיי הירדמות ויקיצות מרובות במהלך הלילה. ניתן לראות את הפרעות השינה בילדים לפי שני סוגים. אילו שנובעות ומשבשות את השינה מסיבה גופנית, ואילו שנובעות מבעיה או קושי פסיכולוגי או התנהגותי, כאשר השכיחות ביותר הן: "אינסומניה"-קושי בהרדמות, "היפרסומניה"-ישנוניות יתר, "פאראסומניות"-חלומות בלהה הליכה ודיבור מתוך שינה, והפרעות נשימה (היימן, 2009).

הטיפול בבעיות השינה מתחיל בניסיון לזהות את הסיבות הגורמות לקשיי השינה, ואך יתכן כי לפרט יש יותר מגורם אחד המהווה בסיס לבעיית השינה.

במהלך הטיפול נעשה אבחון כולל להערכת השינה אצל הילד, תצפית או מעכב אחר השינה של הילד ואיכותה. הטיפול וההתערבות עשויים להשתנות מילד לילד בהתאם לגורמים שיצרו את ההפרעה ובהתאם לקשרים המשפחתיים של הילד. בין שיטות הטיפול ניתן למצוא את הטיפול התרופתי, טיפול התנהגותי, וטיפול הדינמי המשלב בין טיפול תרופתי להתנהגותי. טיפול תרופתי יעיל לטווח הקצר, שבוא ניתנים תרופות ממשפחת הבנזודיאזפינים, שמסייעות לטיפול בנדודי שינה. הטיפול התנהגותי מתבצע בדרך כלל במפגש פנים מול פנים עם איש מקצוע במטרה לשנות את הפרט ואת ההרגלים הבעייתיים המונעים ממנו שינה יעילה  (ישי-קרין, 2003).

הקשר בין קשיי קשב וריכוז והפרעות  שינה

מחסור בשעות שינה בילדים יכול לגרום להפרעות ביכולת הלמידה, לסף תסכול נמוך, למזג רע, לבעיות זיכרון ולבעיות בקשב ובריכוז.  אין ספק כי הערנות והשינה קשורות זו בזו בקשר הדוק מכאן שלחיי היומיום וההתנהגות יש השלכות רבות על השינה ולהפך במיוחד כאשר מדובר בילדים המאובחנים עם הפרעת קשב וריכוז. 

קושניר (2012)  טוען, כי הקשר בין הפרעת קשב וריכוז לבין הפרעות או בעיות שינה הוא מורכב. לדבריו השפעות של שינה בפני עצמן יכולות להוביל לתמונה הדומה להפרעת קשב וריכוז ואף יכולה להגביר את התסמינים אצל ילדים שאובחנו כסובלים מהפרעה זו.  בחלק זה של העבודה אנסה להציג את הדומה והשונה ואת המורכבות של קשר זה.
במשך שנים רבות הספרות המדעית והקלינית תיעדה קשר הדוק בין הפרעות שינה והפרעת קשב וריכוז בילדים. קשר זה בא לידי ביטוי במספר ממדים: הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז מדווחים על שכיחות גבוהה יותר של הפרעות שינה לעומת ילדים ללא הפרעת קשב וריכוז (שם). במחקרים  על ילדים הסובלים מהפרעות שינה יש שכיחות גבוהה יותר של ילדים המאובחנים עם הפרעת קשב וריכוז  או הסובלים מסממנים בולטים של  הפרעת קשב וריכוז, כגון, חוסר שקט ובעיות ריכוז. תוארו מספר מקרים של ילדים שאובחנו עם הפרעת קשב וריכוז ולאחר מכן אובחנו שהם
סובלים מהפרעת שינה ראשונית (שם).

כאשר טופלה הפרעת השינה חל שיפור ניכר בתפקוד הילד וירידה בסממנים של הפרעת קשב וריכוז. בשנים האחרונות נערכו מחקרים שבדקו בצורה אובייקטיבית (במעבדת שינה או באמצעות ציוד מדידה ביתי) את שנתם של ילדים עם ובלי הפרעת קשב וריכוז, רוב המחקרים הצביעו על הפרעות שינה משמעותיות יותר אצל ילדים עם הפרעת קשב וריכוז, הפרעות אלה כללו הפרעות נשימה בשינה, נחירה, תנועות רגליים מחזוריות בשינה, יקיצות מרובות, ובעיות בתזמון השינה (שינויים גדולים בזמני ההרדמות ומשך השינה מלילה ללילה). התופעה של הילד העייף, או הילד "שעבר את השעה שלו" והופך להיות פעיל יתר, עצבני, חסר שקט ובמידה רבה מזכיר את המאפיינים של הילד עם הפרעת קשב וריכוז. בנוסף, תופעה זו מרמזת לכאורה על קשר בין חוסר שינה ועייפות לבין מאפיינים של הפרעת קשב וריכוז בילדים. (שדה, 2004).

במחקרים המבוססים עם דיווחי ההורים (סובייקטיבי) נמצא מתאם גבוהה בין הפרעות שינה לילדים עם הפרעת ADHD, הן בהשוואה לילדים בריאים והן בהשוואה לאחיהם הבריאים של הילדים עם הפרעת קשב וריכוז. בעיות השינה שתוארו באופן סובייקטיבי על ידי הוריהם של ילדים עם הפרעת ADHD כללו תלונות הקשורות לנדודי שינה (קושי בהרדמות, התעוררויות מרובות ושינה קלה ומוטעה), ולהפרעות שינה ספציפיות כגון: הפרעת נשימה או הפרעות תנועה בנשימה. בנוסף  נמצא כי נחירות היו שכיחות באופן מובהק בקרב ילדים שאובחנו ב- ADHD וכן קיימת שכיחות גבוהה עם תנועות רגליים מחזוריות.  אחד ההשערות שעלתה בעקבות הפער בין דיווחי ההורים, לפי מדידות סובייקטיביות ומדידות אובייקטיביות, שההורים הטו להעריך יתר על המידה. ההורים יותר מודעים לקשיי השינה של הילדים שכן ילדים עם הפרעת ADHD עשויים להעיר יותר פעמים את ההורים במהלך הלילה  (Hvolby, Jorgensen & Bilenberg, 2008).

מספר מחקרים התייחסו לבעיות שינה פוטנציאליות בילדים עם הפרעת קשב וריכוז. במחקר שערכו סונג וחברים בשנת 2008, שבו לקחו חלק  239 ילדים בגילאי בית ספר הסובלים מהפרעת קשב וריכוז, נמצא קשר בין חומרת ההפרעה לבין בעיות שינה ופגיעה באיכות חייהם ובתפקודם היומיומי. במחקר זה נעשה ניתוח של מידע מסקר, שכלל 239 ילדים עם הפרעת קשב וריכוז. הילדים היו בגיל ממוצע של 11.7 שנים (טווח בין 5-18 שנים) ו-90% היו בנים. משתנה מחקר העיקרי היה דיווח מצד ההורים על בעיית שינה כל שהיא ב-4 השבועות האחרונים. משתנים משניים כללו מדדים של הילד, ההורים ותפקוד המשפחה. במחקר זה נמצא ש-73% מהילדים סבלו מהפרעות שינה, שהשפיעו על הילדים ועל הוריהם. לרוב, לילדים היה קשה להירדם, הם התנגדו ללכת לישון והיו עייפים כשהתעוררו משנתם.  המחקר הדגים כי בקרב ילדים עם הפרעת קשב וריכוז ועם בעיות שינה יש איכות חיים גרועה יותר ונוכחות דלה יותר בבית הספר מילדים ללא הפרעת קשב וריכוז בנוסף, להורי הילדים והמטפלים שלהם הייתה בריאות נפשית גרועה יותר ונוכחות דלה יותר בעבודה. (Sung, Hiscock, Sciberras, & Efron, 2008).

ממצאים זהים הוצגו במאמרם של הוולבי ועמיתים ((Hvolby, Jorgensen & Bilenberg, 2008, אשר תאר את דפוסי השינה של ילדים עם הפרעת ADHD  בקרב 239 ילידם ,ע"י מילוי שאלונים ודיווח מההורים. אצל ילדים עם הפרעת ADHD היו יותר בעיות שינה ושינה לא רגועה. ההורים דיווחי כי ילדם אינו ישן כראוי, שנתו אינה רגועה ומלווה בסיוטים לעיתים קרובות וזאת לא כתוצאה מבעיה התנהגותית. מחקרם הראה כי 31% מהילדים עם הפרעת ADHD לא היה מוכן ללכת לישון לעיתים קרובות, 13% מהילדים סבלו מסיוטים ו-37% דיווחי על חלומות מפחידים.
בכנס של האקדמיה האמריקנית לרפואת שינה בשנת 2011 הוצג מחקר שנעשה בארה"ב  ועולה כי חוסר תשומת לב במהלך הילדות המוקדמת למשך שינה קצר עשוי לתרום להתפתחות או להחמרה של היפראקטיביות. המדגם כלל כ - 6860 ילדים בגיל הגן (4 – 6) המאובחנים עם הפרעת קשב וריכוז. ההורים דיווחו כי ככל שהילדים ישנו פחות שעות ההתנהגות ההיפראקטיבית וחוסר תשומת לב בגן גדלו.  עיקרי ממצאי המחקר מצבעים על כי ילדים שאינם ישנים מספיק עלולים להיות בסיכון לפתח בעיות התנהגות המתבטאת היפראקטיביות, אימפולסיביות, בעיות לשבת בשקט ותשומת לב, הפרעת קשב לא מאובחנת בדרך כלל עד גיל בית הספר  דבר שיכול הסביר בלבול באבחון הקושי האמיתי של הילד.

מספר מחקרים התייחסו לבעיות שינה פוטנציאליות בילדים עם הפרעת קשב וריכוז, רוב מחקרים אלו מבוססים על דיווחים של הורים על התנהלות ילדיהם. הפרעות השינה בקרב ילדים אלו מיוחסים להתנהגות הפעלתנית, חוסר השקט הפנימי והתנהגויות חברתיות המשפיעות באופן ישיר או עקיף (2004,Golan,Shahar& Ravidw).
יחד עם זאת, מחקרם של גולן וחברים הצביעו על כך שלמרות שנקודת המוצא שלהן היה כי ילדים עם הפרעות קשב יחווה הפרעות שינה, תוצאות המחקר הראו כי גם ילדים ללא הפרעות קשב חווה הפרעות שינה ומכאן מסקנתם כי ההסבר להפרעת שינה והפרעת קשב וריכוז היא משנית ואילו הפרעת שינה אצל ילדים ללא הפרעת קשב וריכוז יכולה להראות סימנים של הפרעת קשב וריכוז בשל הפרעת השינה. בנוסף לדבריהן יתכן והסיבה להפרעת שינה בקרב ילדים עם הפרעת קשב וריכוז נובעת מהשימוש בחומרים כימיקליים כגון תרופת הריטלין. 

במחקרם של גולן ופילר (2006) נמצא, כי ילדים עם הפרעת קשב וריכוז היו ישנוניים יותר באופן מובהק מהילדים בקבוצת הבקרה. ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז סבלו יותר מהפרעות שינה, לקו בדום נשימה בשינה וחלקם לקו בתנועות רגליים מחזוריות בשינה. בשנת 2009 פורסם מחקרם של קורטסא וחברים בנושא הקשר בין הפרעות שינה והפרעות קשב וריכוז. מסקנתם שאין ראיות חד משמעותיות כי הפרעת שינה גורמת להפרעת קשב וריכוז וההפך, הפרעת קשב וריכוז אינה גורמת להפרעת שינה. מסקנות אלו מהווים פריצת דרך במחקר  היות ועד כה לא הייתה אמירה חד משמעית כזו.

נקודת מבט נוספת שהמחקר מציג היא האפשרות שדווקא הפרעות שינה הם אלו אשר יגרמו לתסמינים של הפרעת קשב וריכוז.

מאמרו של Thakkar שהתפרסם בשנת 2013 מציג זווית ביקורתית כלפי הפסיכיאטרים אשר, לטענתו אינם בעלי מומחיות, ואף אין ברשותם כלים וציוד כדי להעריך בעיות שינה אצל ילדים, מכאן שסימנים התנהגותיים של ילדים עם הפרעת שינה עלולה להוביל לאבחון של הפרעת קשב וריכוז. המחבר מציג נקודת מבט נוספת כיצד יתכנו טעויות באבחון.  על מנת לחזק את דבריו הוא מציג מחקר שנעשה בשנת 2006 ופורסם בכתב עת לרפואת ילדים בארה"ב.

מחקר זה כלל 78  ילדים גילאי 5 – 12 אשר הוזמנו להוציא את השקדים כתוצאה מקשי נשימה בלילה, דבר שגרם להפרעת שינה. מתוך כל הקבוצה 28% מהם היו מאובחנים עם הפרעת קשב וריכוז. לאחר שנה מיום הניתוח להוצאת השקדים הוזמנו הילדים המאובחנים עם הפרעת קשב וריכוז לאבחון מחודש  - התוצאות היו מפתיעות, רק 50% מקבוצה זו אובחנה מחדש עם הפרעת קשב וריכוז, כלומר בגלל בעיית שינה אבחונו הילדים עם הפרעת קשב וריכוז. עם זאת, לדבריו יכול להיות שתסמינים דמויי הפרעת קשב וריכוז יכולים להימשך גם לאחר שבעיית השינה נפתרה.
מחקר שפורסם בשנת 2012 בכתב עת לרפואת ילדים בבריטניה, הוא  מחקר ארוך טווח שבו לקחו יותר מ- 11,000 ילדים בבריטניה.
במחקר זה נשאלו אימהות על סימפטומים של הפרעות שינה ואו הפרעות נשימה אצל התינוקות שלהם בזמן שישנו בגיל 6  חודשים.  וכאשר ילדים אילו היו 4 ו -7 שנים, האימהות מילאו שאלוני התנהגותי וזאת כדי לאמוד אצל ילדיהם את הרמות של חוסר קשב, היפראקטיביות, חרדה, דיכאון ובעיות עם עמיתים, התנהגות וכישורים חברתיים. המחקר מצא כי ילדים שסבלו מהפרעת שינה כתוצאה מהפרעות נשימה בגיל הינקות ( 6 חודשים) היו סיכוי גבוה יותר לבעיות התנהגות מאוחר יותר בחיים, כאשר בגיל 4 מדובר על בין 20% - 60% סיכוי גבוה יותר לפתח בעיות התנהגות ובגיל 7 40% - 100% סיכוי לסבול מבעיות מסוג זה.  מעניין לציין, כי הבעיות הללו התרחשו גם אם הפרעות הנשימה טופלה, ממצאים אלו רומזים כי בעיה נשימת תינוק עלולה לגרום לאיזושהי פגיעת נוירולוגית שעלול להיות בלתי הפיכה.

בשנת 2011 פורסם ממצאי מחקר ישראלי ( גל, 2011) שבדק האם יש סימנים מוקדמים אצל תינוקות, שיכולים לנבא הפרעות קשב וריכוז. מהמחקר נמצאו מספר מאפיינים בגיל הרך, אשר עשויים לנבא התפתחות הפרעת קשב וריכוז. בגיל חודש נמצאה שכיחות גבוהה של בעיות סוציאליות, ניתוח קיסרי דחוף והשכלה נמוכה אצל האם. בגיל שלושה חודשים נמצאה שכיחות גבוהה של בעיות שינה והירדמות, עיכוב בהתפתחות המוטורית ואחוזון היקף ראש נמוך. בגילאי תשעה חודשים ושנה וחצי נמצא עיכוב בהתפתחות השפה והדיבור, אחוזון היקף ראש נמוך, בעיות התנהגות ומזג רוח קיצוני ועיכוב בהתפתחות המוטורית.

לדברי עורכת המחקר, חשיבות  המחקר היא בסימנים מוקדמים, המנבאים התפתחות הפרעות קשב וריכוז בעתיד.  הערכה התפתחותית קפדנית וזיהוי סימנים אלו הם קריטיים לתכנון התערבות מניעתית מוקדמת, שתפחית את ההשלכות החמורות המלוות בעיה שכיחה זו.

הבסיס להתפתחות הפרעת קשב וריכוז עדיין אינו ידוע וההנחה היא שהרקע הינו גנטי ומשולב בגירויים סביבתיים. עקב הרקע הגנטי של הפרעה התפתחותית זו, בתקופת הילדות, בה המוח מתפתח במהירות, ההתערבות יכולה להיות קריטית ואף יכולה למנוע או להחליש את חומרת הסימפטומים והסיבוכים המופיעים בהמשך. מכאן ברור הצורך בזיהוי סימנים בשלבים המוקדמים של ההתפתחות התחושתית, המוטורית, השפתית, הרגשית והחברתית במהלך השנתיים הראשונות לחיים, המסוגלים לנבא התפתחות הפרעת קשב וריכוז.

לסיכום,  הפרעת קשב וריכוז נחשבת כיום לאחת ההפרעות השכיחות בתחום הנוירולוגיה והפסיכיאטריה של הילד, ויש לה השלכות על עתידם הרגשי, ההתנהגותי והאקדמי של הילדים הלוקים בה. ADHD היא הפרעה המורכבת מגרעין אורגני, סביבו מתפתחות עם השנים שכבות של תגובות פסיכולוגיות וחברתיות, שהן היוצרות בסופו של דבר את המבנה השלם של ההפרעה. אחד הקשיים הם בשליטה בטווח הקשב דבר המהווה את הסימפטום המרכזי של התסמונת, לצד מאפיינים נוספים היכולים להופיע, כגון: התנהגות היפראקטיבית, התקפים אימפולסיביים, קושי בשליטה עצמית, בלבול וחוסר סדר, קשיים לימודיים, קושי בביצוע מטלות, הפרעה איכותית וכמותית בשינה והתנהגות שאינה תואמת את המצב (גרין וצ'י, 2001). בשנים האחרונות ישנה עלייה משמעותית בשכיחות הסובלים מהפרעות קשב וריכוז בחברה המערבית, כמו גם עלייה בשכיחות הפרעות השינה שהפכו לתופעה נפוצה. הפרעת שינה נמצאה קשורה סטטיסטית להפרעת קשב והיפראקטיביות ואף יש עדויות שמצביעות על כך שחוסר שינה עלול לגרום להתנהגות היפראקטיבית. ילד עלול להגיע לאבחון כשהוא היפראקטיבי, עצבני ומתקשה לדחות סיפוקים, כשהגורם לכל זה הוא הפרעת שינה. הקריטריונים להפרעת שינה הם תלונה עיקרית של חוסר יכולת להירדם או להישאר ישן. הפרעות השינה גורמת למצוקה או פוגעת בתחום חברתי, תעסוקתי או תחום חשוב אחר בחיים (ישי – קרין, 2013).

חשוב להתייחס להגדרות של הפרעות שינה ראשונית ומשנית על מנת לקבל מבט ברור יותר על הקשר בין שתי ההפרעות. הפרעות שינה ראשוניים והפרעות שינה משניים מוגדרים כשתי אבחנות נפרדות, במקרים רבים קיים קושי רב להבדיל בין ראשוניים למשניים, ולכן הגישה הטיפולית הבסיסית דומה. בהפרעת שינה משניים חשוב להתייחס ולטפל במקביל במחלת הרקע. הפרעת שינה יכולה לנבוע גם מהפרעה בשעון הביולוגי, מצב שבו חל שיבוש בסנכרון מועדי השינה והערות ליממה הסביבתית. ההפרעות הנפוצות ביותר בילדות הן קשיי הרדמות והתעוררויות מרובות במשך הלילה. הפרעת שינה יכולה להתבטא באופנים שונים.  בדרך-כלל ההורה מוזעק לפני השינה או במהלך הלילה אל הילד הזקוק לו להירדם. לעיתים ניתן לזהות עייפות רבה במיוחד, המתבטאת באדישות וישנוניות של הילד, או להפך, בפעילות יתר, עצבנות וחוסר שקט כללי (מתרוצץ, מתפרץ, מנדנד...). החסך המצטבר בשינה יכול לגרום לקשיי קשב וריכוז, סרבנות, עצבנות וקושי של הילד להתאים את עצמו למסגרת הפעילות המקובל.

ידוע ששינה משפיעה על ויסות ההתנהגות, הרגש והקשב וחסך בשינה משפיע בדרך השלילית. נושא זה נבדק במחקרים מבוקרים ע"י חסך בשינה. הילדים במחקרים אלה הציגו התנהגות הדומה להפרעת קשב וריכוז, כמו כן נמצא כי שכיחותן של בעיות שינה בילדים עם הפרעת קשב וריכוז הייתה גבוהה משמעותית בהשוואה לילדים בריאים, לילדים עם הפרעות נפשיות אחרות ולאחים הבריאים של ילדים עם הפרעת קשב וריכוז. בעיות שינה אלו מתוארות ע"י ההורים וכוללות תלונות הקשורות לנדודי שינה ולהפרעות שינה ייחודיות (הפסקות נשימה או הפרעות תנועה) ( גולן ופילר, 2006). מכן שהשיטות המשמשות להערכת הפרעת קשב וריכוז אומנם שונות על פני מחקרים, החל מהערכה פשוטה של סימפטומים של היפראקטיביות / אימפולסיביות או חוסר תשומת לב לקפדני יותר יישום של קריטריונים לאבחון DSM. יתר על כן, חלק מהמחקרים לא שללו את השפעה של תחלואה הפסיכיאטרית הנלוות או תרופות, אשר עשוי להיות השפעה על שינה.

הפרעת קשב וריכוז נחשבה תמיד כבעיה של עצבנות, חוסר מנוחה ועודף מרץ. ידוע שדווקא תרופות מעוררות מביאות לשיפור במצבם של מרבית הילדים בזכות הפחתת תסמיני הפרעת הקשב והריכוז. המנגנון התרופתי המשפיע  על הילדים עם הפרעת קשב וריכוז  - לא הוברר לאישורו. השערה שהועלתה כי חלק ניכר מהילדים ההיפראקטיביים למעשה ישנוניים ולכן תרופות מעוררות מרגיעות אותם. אם השערה זו נכונה, הרי שילדים עם הפרעת קשב וריכוז צריכים להדגים ישנוניות יומית.

לסיום, אין ספק כי הקשר בין הפרעת קשב וריכוז ושינה הוא מורכב ולפעמים אף מבלבל. לעיתים לא מאתרים הפרעת שינה וזו מובילה לתסמינים הדומים להפרעת קשב וריכוז ועם אבחון זה הילד גדל, בעוד לעיתים לא ניתן לאתר הפרעת שינה ראשונית אצל ילדים עם הפרעת קשב וריכוז. מהמחקרים עולה כי ילדים עם הפרעת שינה עלולים לגלות התנהגויות המתאימות לאפיונים של הפרעת קשב וריכוז ברמה מסוימת – לרוב בדרגה נמוכה או בנונית. מדברים אלו לדעתי יש לתת חשיבות למעקב של הורים אחרי ילדיהם מגיל מאוד צעיר על מנת לטפל בהפרעת שינה אשר יכולה לבטל את המחשבה והתנהלות מול הילד כילד עם הפרעת קשב וריכוז.
במקביל, לדעתי מאבחנים ורופאים אשר נותנים טיפול תרופתי לילדים עם הפרעת קשב וריכוז צריכים להיות מודעים לתופעת הפרעת שינה ולבטל אפשרות זו לפני שמחליטים ומאבחנים סופית ואז מטפלים בכדורים. יתכן ועל ידי אבחון נכון ומהיימן, ומעקב נכון של ההורים והגורמים המטפלים, יקטן מספר הילדים המאובחנים עם הפרעת קשב וריכוז והם יקבלו טיפול שמתאים לבעיה האמתית והשורשית שהיא הפרעת השינה.

ביבליוגרפיה:
  • גולן, נ'. ו פילר ג'. (2006) .יחסי הגומלין בין הפרעת קשב וריכוז (ADHD) להפרעות שינה וערנות . בתוך: הפרעת קשב והיפראקטיביות : ( מקראה), עריכה: טלי היימן, האוניברסיטה הפתוחה
  • גרין, כ. וצ'י, ק. (2001). להבין ולטפל ב- ADHD . נתניה: שמעוני.
  • גל, א'. (2011). מחקר: בעיות שינה אצל תינוקות מנבאות  ADHD. הפרעת קשב וריכוז מדור בריאות – Ynet.  http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4068557,00.htm
  • היימן, ט' (2009). הפרעת קשב והיפראקטיביות,  מדריך למידה. האוניברסיטה הפתוחה
  • טיקוצקי, ל' , שדה, א' (2006). שינה והפרעות שינה בילדות. מדריך למידה. האוניברסיטה הפתוחה.
  • ישי-קרין, נ. (2003). הפרעות שינה - איך מזהים אותן ולמה כל-כך חשוב לטפל בהן. [גרסה אלקטרונית]. נדלה מאתר פסיכולוגיה עברית: http://www.hebpsy.net/articles.asp?id=22
  • לוסטיג מ' (2012). המדריך המלא לעולם השינה. http://www.nitzan-israel.org.il
  • קושניר, י'. (2012). הפרעות ובעיות שינה אצל ילדים עם הפרעות קשב וריכוז. אתר פסיכולוגיה. מאמר אלקטרוני:   http://www.hebpsy.net/articles.asp?id=2755
  • קרלסון, ניל ר' (2001). הפיזיולוגיה של ההתנהגות. האוניברסיטה הפתוחה, כרך א.
  • שדה, א'. (2004). שינה והפרעות שינה בילדים עם  ADHD http://www.tapuz.co.il/Forums2008/Articles/Article.aspx?ForumId=201&aId=13537
  • שובל ג', מנור א', טיאנו ש'. (2005) תסמונת "הילד הקשה". הרפואה, 144(1): 29- 33.
  • Bloom B, Cohen RA, Freeman G.(2012). Summary Health Statistics
  • for U.S. Children: National Health Interview Survey 2011.
  • http://www.cdc.gov/nchs/data/series/sr_10/sr10_254.pdf
  • Golan, N., Shahar,E., Ravid,S., Pillar,G. (2004). "Sleep Disorders and Daytime Sleepiness in Children with ADHD". SLEEP, Vol. 27, No. 12
  • Hvolby, A., Jorgensen, J., & Bilenberg, N. (2009). "Parental rating of sleep children with ADHD". Eur Child Adolesc Psychiatry , 18, 429-438
  • Cortese R.S.,  Faraone R., S-V., Konofal N. E., Lecendreuxl, M.  (2009) 
  • "Sleep in Children With Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: Meta-Analysis of Subjective and Objective Studies."  J. AM. ACAD. CHILD ADOLESC. PSYCHIATRY, 48:9.Mindell, J.(1993). "Sleep disorders in children". Health Psychology. Vol 12 (2), 151- 162
  • Sung V, Hiscock H, Sciberras E, Efron D. (2008) "Sleep problems in children with attention-deficit/hyperactivity disorder: prevalence and the effect on the child and family". Arch Pediatr Adolesc Med. 2008 Apr;162(4):336-42. doi: 10.1001/archpedi.162.4.336
  • Thakkar,V.G (2013)" Diagnosing the Wrong Deficit". The New York Times – Sunday  Review.
  • http://www.nytimes.com/2013/04/28/opinion/sunday/diagnosing-the-wrong-deficit.html?pagewanted=2
  •             
דרגו מאמר זה
(3 דירוגים)

מידע נוסף

  • authorId: 1009

קראו עוד בנושא...

  • איך טקסים משפחתיים תורמים לקשרים משפחתיים?
    פסח הוא חג המלווה בהרבה מאוד טקסים. לכל משפחה טקסים ומנהגים משלה, אורית ויג, מדריכת הורים ועובדת סוציאלית (MSW) מסבירה כיצד טקסים נוצרים במשפחה ומדוע הם חשובים. 
    עוד
  • אבא, אמא תקשיבו לי בבקשה!
    הורים לילדים צעירים מתלוננים על כך שילדיהם לא מקשיבים להם. הורים למתבגרים צעירים ובני נוער מוטרדים שכמעט ואינם יודעים מה עובר על ילדיהם בחיי היום יום. הקשבה הינו כלי התקשורת החשוב מכולם המבטיח שמירה על יחסים טובים, אז מדוע הפסקנו להקשיב ואיך נגרום לילדים להמשיך לדבר.
    עוד
  • תקשורת? זה מדבק
    על פי אדלר, יש לתקשורת השפעה רבה על עיצוב תפיסת עולמם של הילדים. אם כך, כיצד נתקשר באופן יעיל עם ילדנו כך שהמטרות שלנו יבואו לידי ביטוי באופן מיטבי. מאמרה של ענבל עובדיה, מדריכת הורים בשיטת אדלר. 
    עוד
  • איך ילדים לומדים? גם בחופש הגדול
    לעיתים נראה כי ילדנו מעבירים את החופש הגודל בחוסר מעש ובבטלה, אך למעשה הם לומדים בכל רגע נתון. בכתבה הבא, אורית וייג, עובדת סוציאלית, מדריכת הורים ובעלת הורות בנחת מסבירה כיצד למידה זו מתרחשת.
    עוד
  • כיצד נסביר לילדים את ההבדל בין רוצה לבין צריך?
    ילדים זקוקים לחוקים וגבולות – אלה מקנים להם תחושה של קביעות, יציבות, סדר, ארגון והיגיון, וכך הורים רבים נוטים לשלול מראש רצונות של ילדיהם. אז במקום לומר "לא!" בואו נבדוק כיצד נוכל ללמד את הילדים שלנו את ההבדל בין רוצה לצריך. מאמרה של אורית רוזנבוים, מדריכת הורים בכירה במכון אדלר. 
    עוד