גיבוש זהות בגיל ההתבגרות – השלבים המאפיינים את התגבשות הזהות בגיל ההתבגרות

מאת צוות הורים.נט
מאת צוות הורים.נט
אחד התהליכים הבולטים שעוברים בני נוער הם חיפוש אחר ה"עצמי". מתעוררות בתוכם שאלות כמו: מי אני? מה המקום שלי בעולם? לאן פני מועדות? ושאלות נוספות שהן רבות משמעות להמשך. איך מתרחש  תהליך הגיבוש? מה עוברים הנער או הנערה בדרך? כיצד התהליך משפיע על סביבתם הקרובה, ומה יכולה סביבתם הקרובה לעשות על מנת לספק תמיכה וקרקע יציבה?
לא פשוט: גיבוש זהות בבני נוער
תקציר

מהי בעצם זהות?

הזהות העצמית היא התשובה לשאלות מהותיות כמו "מי אני"? או "מה אני"? באמצעות שאלות אלה יכול אדם לגלות את זהותו. זהות היא תחושה פנימית וסובייקטיבית של הפרט, כפי שהגדיר זאת אריקסון, אחד החוקרים הבולטים בתחום.

הוא הגדיר את הזהות ותחושת ה"אני" כתחושה פנימית של הפרט, ידיעתו את עצמו, את דרכו, את מטרותיו ויעדיו העתידיים.

מהי זהות מגובשת?

ככל שזהותו של אדם מגובשת וחזקה יותר כך הוא יהיה מודע לייחוד שבו מול אחרים. הוא ידע את חוזקותיו וגם את חולשותיו ולא יהסס להודות בשניהם. ככל שאדם מסוגל לדבר על עצמו בהומור ולהתייחס בקלילות גם לחולשותיו, כך זהותו היא מגובשת יותר. אדם  שאצלו מבנה הזהות עדיין לא מגובש מספיק, יהיה מבולבל באבחנה בינו לבין אחרים, ויזדקק לחיזוקים מבחוץ על מנת לקבל את עצמו. גיבוש זהות יכול להיעשות יותר מפעם אחת בחיים.

שינויים שעובר אדם בחייו, כמו שינויים במצב המשפחתי או שינויים בקריירה ובכיוון המקצועי גורמים לאדם לעשות ריסטארט מסוים ולגבש זהות מחדש, אך גיבוש הזהות המשמעותי ביותר נעשה בגיל ההתבגרות בו חלים שינויים רבים, פיזיים ורגשיים בחיי אדם.

גיבוש זהות בגיל ההתבגרות

בגיל ההתבגרות חווים הנער או הנערה שינויים פיזיים והורמונאליים. התעבות הקול אצל הנערים, קבלת המחזור החודשי אצל הנערות- כל אלה מהווים קטליזטור בגיבוש הזהות. לא תמיד ישנה התאמה בין השינויים הפיזיים וההורמונאליים לשינויים הרגשיים או השינויים הקוגניטיביים.

אצל בני נוער רבים ישנה התפתחות קוגניטיבית וגם פיזית מהירה יותר מן ההתפתחות הרגשית. פערים אלה יכולים ליצור בלבול, חרדה ותחושת חוסר אונים. לא כל השינויים מתקבלים מיד בטבעיות אלא חלקם מעוררים פחד.

תפקיד ההורים בגיבוש הזהות

חלק משמעותי בגיבוש הזהות הוא החיפוש אחר עצמאות והצורך להתנתק עוד קצת מן הקן החם שמספקים ההורים. בגיל ההתבגרות המתבגר כבר אינו תלוי בהוריו כפי שהיה בתור ילד. הוא מעוניין להחליט החלטות בעצמו וגם לפעול לבדו בנושאים מסויימים. לא תמיד ישנה התאמה מוחלטת בין מידת העצמאות שהמתבגר מחפש לבין יכולותיו האמיתיות לפעול לגמרי לבדו.

על ההורים לתת לו מצד אחד את המקום לנסות ולהתנסות, להחליט בעצמו החלטות וגם לשאת בתוצאות, אך עדיין להיות עבורו רשת ביטחון במקרה הצורך. מתבגרים רבים מהססים להתבגר מתוך פחד מפני תגובות ההורים במקרה של כישלון. על ההורים לתת למתבגר את התחושה שאותם כישלונות הם לגיטימיים גם מבחינתם.

שחרור המתבגר על ידי הוריו

לעיתים מנסים ההורים באופן לא מודע להשהות את תהליך גיבוש הזהות והיציאה לעצמאות, לא רק מחשש לשלום המתבגר אלא גם מחשש לאבד את תפקידם ואת זהותם כהורים ולהרגיש מיותרים. להורים יש מקום בחיי המתבגר גם עם יציאתו לעצמאות.

להיפך- ככל שידעו ההורים לשחרר, כך הם ישולבו בצורה טובה יותר בחיי הנער או הנערה. כך לא יראו המתבגרים צורך להרחיקם או להיאבק בהם על מנת לעבור את מסע החיפוש שלהם אחר זהותם ועצמאותם.

תפקידם של החברים בגיבוש הזהות

לחברים תפקיד חשוב מאוד בגיבוש הזהות של מתבגר. כמוהו, גם הם נמצאים בשלב זה בחייהם ולכן חברים קרובים מהווים בגיל זה מודל לחיקוי אחד לשני.

זו הכתובת יעבור המתבגר לקבל תמיכה, עצה מטובה ופרגון. אמנם להורים ניסיון חיים רב יותר אך החברים נמצאים עם המתבגר באותה סירה ויכולים להבין את ההתלבטויות או המשברים שהוא חווה. חשוב שהמתבגר ימצא את החברים עימם הוא חש בנוח ולא ירגיש תחושת בדידות שגורמת לסיבוכים בגיבוש הזהות.

שתפו את המאמר
אולי יעניין אותך גם...
טיפול רגשי לילדים
טיפול רגשי לילדים

אם גם לכם קרה שילדיכם נוטה לבכות, נתקף בהתקפי זעם, נתקל בקשיים חברתיים או בעיות קשב וריכוז, ייתכן והוא זקוק לטיפול רגשי לילדים. הטיפול הרגשי מאפשר לילד לרכוש כלים בריאים להתמודדות עם מצבים שונים כגון מעברים בין מסגרות חינוכיות, בין דירות, תהליכי גירושין של ההורים, אך גם בלי תנודות חדות בחייו של הילד עלולים להווצר מצבים שבהם הוא יוכל להפיק תועלת רבה מטיפול רגשי, להתגבר על ביישנות, הימנעות, קשיי שינה או כל קושי אחר המפריע לילד ומקשה על ההורים. במסגרת הטיפול הרגשי תוכלו גם אתם ההורים ליהנות מהדרכת הורים כדי להבין טוב יותר מה עובר על הילד וכיצד ניתן לעזור לו להתגבר ולהעניק לו את הבטחון והתמיכה שהוא צריך.

לקריאה »
התקפי זעם וטנטרום בילדים – כך תתמודדו
התמודדות עם התקפי זעם וטנטרום בילדים

התקפי זעם אצל ילדים, הידועים גם בתור "טנטרום", הם חלק שנראה לנו טבעי מהליך הגדילה של הילדים שלנו. ההורה ניצב פעמים רבות חסר אונים מול הילד שלו שמאבד פתאום שליטה, בוכה, צורח, משליך חפצים באוויר, נשכב על הרצפה ומבצע שלל פעולות אחרות שנראות בלתי ניתנות לשליטה.

לקריאה »
מחזור ראשון וגיל ההתבגרות אצל נערות - באיזה גיל מקבלים מחזור
מחזור ראשון והתבגרות מינית – באיזה גיל מקבלים מחזור?

מחזור ראשון אצל רוב הנערות מופיע בממוצע סביב גיל 12 שנים.

רבים נוטים לייחס את המחזור הראשון להתבגרות מינית, ובעוד יש בכך מן האמת – אין זה בהכרח מדויק.
התבגרות מינית יכולה לבוא לכדי ביטוי בדרכים שונות, ובעיקר כאשר מסתכלים על כך מבחינה נפשית ולא בהכרח ביולוגית.
לכן חשוב לגשת לנושא ההתבגרות המינית לא רק דרך התופעות בגוף, אלא גם דרך ההתייחסות הנפשית של הנערה אל עצמה.

לקריאה »
תקציר
מטפלים,יועצים, פסיכולוגים ואנשי חינוך
זה המקום שלכם לחשיפה!
דילוג לתוכן