גן ילדים ומנהיגות חינוכית – מהי מנהיגות חינוכית נכונה?

מאת צוות הורים.נט
מאת צוות הורים.נט
אמנם תקופת הגן היא קצרה באופן משמעותי מתקופת בית הספר, אך בתקופת הגן, הילדים מקבלים את התשתית החינוכית שלהם. הם לומדים את הבסיס של ההתנהגות בחברה, כיצד לעמוד על שלהם אך גם לדעת להתגמש, לומדים את חשיבותה של היוזמה, התרומה לחברה ושיתוף פעולה.
סיפורים לפני השינה לפעוטות וילדים, זה כל הסיפור - על מנהיגות חינוכית של הגננת
תקציר

בכדי שיקבלו את הבסיס החינוכי שהוא משמעותי ביותר להמשך חייהם חשוב שהגננת תיתפס גם בעיני הילדים וגם בעיני ההורים כדמות חזקה. היום גננת נחשבת כמנהלת גן, מה שדורש ממנה להציג תכונות נוספות מעבר ליכולת טיפול טובה.

לעמוד בראש הצוות החינוכי

משמעות התפקיד אומרת קודם כל לעמוד בראש. לא מדובר רק בלעמוד בראשה של קבוצת ילדים אלא גם בראשה של קבוצת העובדים בגן:

הגננת המשלימה, הסייעות, כולל סייעות משלימות וגם עובדים המגיעים מבחוץ באופן קבוע לגן כמו המנגנת המעבירה חוג ריתמוזיקה או מעבירת חוג התעמלות אם ישנו.

לקבוע את מדיניות הגן

הגננת עוסקת גם בניהול וגם כמובן בתחום החינוכי. היא רשאית לקבוע את המדיניות החינוכית בגן. על הגננת מוטל תפקיד התכנון התכנית השנתית הכוללת הצבת יעדים חינוכיים וגם תכנון הפעולות שיביאו להשגתם, כמובן הכל בהתאם לתכניות משרד החינוך.

הגננת אחראית על הארגון וקביעת התפקידים בין צוות העובדים בגן. היא קובעת למשל את התכנים בהם תעסוק הגננת המשלימה. הגננת היא גם הצינור המחבר בין הגן לבין הישוב בו הוא נמצא.

אם מתרחשים אירועים או פעילויות בממסגרת הישוב, הגננת מחליטה האם לקחת בהם חלק ויוצרת קשרים מתאימים בכדי להוציא את ההשתתפות לפועל (למשל הצגות, אירוע ליום העצמאות ועוד). בתור מנהלת הגן אחריותה של הגננת לדאוג גם לתחזוקת הגן ולהביא אנשי מקצוע אם נדרש.

מה נדרש מהגננת בכדי להיות מנהלת?

בעבר היה מצופה מהגננת להיות בעיקר מטפלת ולכן להיות עם תכונות של רוך והכלה. בתור מנהלת גן נדרשות ממנה תכונות נוספות:

יכולת הקשבה ואמפתיה

תכונות אלה משקפות את הצד הטיפולי. חשוב להקשיב לכל אחד מן הילדים, למצוא את האמפתיה גם לילד שנהג בדרך לא רצויה. על הגננת לזכור כל הזמן כי עיצוב ההתנהגות הוא משמעותי ביותר בגילאים אלה. חשובה יכולת ההקשבה גם להורים או לצוות הגן.

מסוגלות ללמידה: היא מגיעה לתפקיד כשהיא לאחר לימודים אקדמיים וממשיכה בהשתלמויות לאורך כל שנות עבודתה. יכולת למידה והתפתחות אישית מאפשרת לגננת להתאים את עצמה לשינויים בתכנית החינוכית לאורך השנים.

יכולת קבלת החלטות: בתור מנהלת צריכה הגננת לקבל החלטות באופן קבוע, בין אם אלה החלטות מול צוות העובדים, החלטות בתחום החינוכי ופעילות הגן ובין אם מול ההורים.

יציבות רגשית והתמודדות עם שינויים: הגן הוא סביבת עבודה דינמית מאוד ודווקא בשל כך צריכה הגננת להיות עם חוזק ויציבות רגשית. אלה יאפשרו לה להתגמש ולהתאים את עצמה לתנאים ולצרכים המשתנים.

הגננת בתור מנהיגה חינוכית

גננת צריכה לראות את עצמה כמנהלת לא רק מבחינה ארגונית ומנהלית אלא גם חינוכית. משמעות הדבר הוא שתראה את עצמה כמנהיגה. עבור הילדים היא אכן מהווה מנהיגה. הגננת עבור ילדים בגילאי הגן היא דמות משמעותית מאוד, דמות כל יכולה ממש. הילדים רואים בה מודל לחיקוי, דמות שנמצאת במרכז, מציגה סמכות ומציבה גבולות.

הצבת הגבולות צריכה להיות באופן אסרטיבי אך לא תוקפני. התנהגות תוקפנית מפחיתה מעוצמתה ומתפיסתה כמנהיגה. סמכותיות בדרך סימפטית ונעימה צריכה להיות גם מול צוות הגן. הילדים שמים לב היטב גם ליחסים בין עובדי הגן ולומדים מכך. בנוסף, מתפקידה של הגננת לזהות ניצנים של מנהיגות גם בקרב הילדים ולטפח אותה באמצעות פעילויות שונות.

 

אולי יעניין אותך גם:

איך תהיו אסרטיביים יותר?

יש גבול לכל תעלול: מדוע זה כה חשוב להציב גבולות לילדינו?

משחק ילדים – איזה תפקיד יש למשחק בהתפתחות ילדים? ואילו יתרונות?

שתפו את המאמר
אולי יעניין אותך גם...
ילד שסובל מדיסקלקוליה מנסה לחשב תרגיל על לוח
דיסקלקוליה – לקויות בחשבון

דיסקלקוליה "דיסלקציה במתמטיקה" היא קושי ברכישת מיומנויות בחשבון המתאימות לגילו של הילד. זוהי לקות למידה הנחשבת לוריאציה של דיסלקציה, אך בניגוד לדיסלקציה או דיסגרפיה הבולטות במקצועות רבים, דיסקלקוליה יכולה לא להיות מאובחנת לאורך זמן בגלל הספציפיות שלה למתמטיקה. איך אפשר להתמודד עם דיסקלקוליה ולעזור לילד לעמוד בדרישות המתמטיקה?

לקריאה »
דימוי עצמי נמוך אצל ילדים עם לקות למידה
דימוי עצמי נמוך אצל ילדים המתמודדים עם לקות למידה

רוב האנשים משתדלים לעסוק בתחומים בהם הם טובים באופן טבעי ולהימנע כמעט לחלוטין מהתמודדות עם קשיים.

לילדים עם לקויות למידה, לעומת זאת, אין ברירה- הם חייבים יום אחרי יום לעסוק דווקא בתחום בו הם חווים קשיים – הלימודים.  התמודדות לא פשוטה זו משפיעה באופן משמעותי על הדימוי העצמי שלהם. מהן ההשלכות של ירידה בדימוי העצמי ואיך אפשר לסייע להם?

לקריאה »
חופשה משפחתית מוצלחת בחול עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים - המשפחה והילד סביב הבריכה
טיפים לחופשה משפחתית מוצלחת בחו"ל עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים

תכנון חופשה משפחתית בחו"ל יכול להיות מאתגר, במיוחד כאשר מטיילים עם ילדים עם צרכים מיוחדים. צוות הוריםץנט הכין עבור משפחות שלהם ילד עם צרכים מיוחדים, טיפים ועצות חשובות על מנת שתוכלו להנות מהחופשה המשפחתית  כחוויה מוצלחת ומהנה לכל המשפחה.

לקריאה »
תקציר
מטפלים,יועצים, פסיכולוגים ואנשי חינוך
זה המקום שלכם לחשיפה!
דילוג לתוכן